Då tar vi årets första regelfråga.
Efter att jag sitter och tittar på Asien mot Europa i Royal Trophy och Larrazabal blev lite nervös på 17:e, han skar sin kula och slår den 30 meter till höger om grön, landar bakom publiken, studsar på en väg och landar i en slänt vid vägkanten. Ja, det såg ut som RSGG spelade. Han tar fram drivern, mäter upp en klubblängd och sätter en pigg för att droppa. Naturligtvis så kommer det va svårt att få fast kulan vid nedsläppet när det lutar. Första rullar iväg över vägen och en i publiken plockar upp kulan. Andra nedsläppet släpper han för nära flaggan och den får han göra om. Tredje landar bra och han kan ta sin ställning för att lyfta in bollen mot grön. Då säger kommentatorerna att han kommer ha svårt att stå rätt nu och han får inte stå på vägen.
Fråga 1: Får publiken ta kulan innan den stannat oavsett om den rullar iväg på en väg?
Fråga 2: Om man droppar sig fri från t.ex. en väg, får man inte ta sin ställning på vägen då även om man släpper kulan rätt bredvid vägen?
Efter att jag sitter och tittar på Asien mot Europa i Royal Trophy och Larrazabal blev lite nervös på 17:e, han skar sin kula och slår den 30 meter till höger om grön, landar bakom publiken, studsar på en väg och landar i en slänt vid vägkanten. Ja, det såg ut som RSGG spelade. Han tar fram drivern, mäter upp en klubblängd och sätter en pigg för att droppa. Naturligtvis så kommer det va svårt att få fast kulan vid nedsläppet när det lutar. Första rullar iväg över vägen och en i publiken plockar upp kulan. Andra nedsläppet släpper han för nära flaggan och den får han göra om. Tredje landar bra och han kan ta sin ställning för att lyfta in bollen mot grön. Då säger kommentatorerna att han kommer ha svårt att stå rätt nu och han får inte stå på vägen.
Fråga 1: Får publiken ta kulan innan den stannat oavsett om den rullar iväg på en väg?
Fråga 2: Om man droppar sig fri från t.ex. en väg, får man inte ta sin ställning på vägen då även om man släpper kulan rätt bredvid vägen?
